МЭКС
Энергетикалық және коммуналдық секторларды жаңғырту
МЭКС – Қазақстанның энергетикалық және коммуналдық жүйелерін ауқымды жаңғыртатын ұлттық жоба.
Энергетикалық және коммуналдық секторларды жаңғырту
МЭКС – Қазақстанның энергетикалық және коммуналдық жүйелерін ауқымды жаңғыртатын ұлттық жоба.
Интерактивті карта Қазақстанның энергетикалық кешенін жаңғырту бойынша жарияланған жоспарларды, барысты және нақты орындалған жұмыстарды көрсетеді. Карта немесе тізім арқылы әрбір өңір немесе жеке елді мекендер бойынша деректерді қарай аласыз.
Қазақстанның энергетика және ТКШ жаңғырту туралы жаңалықтары
06.09.2025
05.09.2025
05.09.2025
05.09.2025
04.09.2025
04.09.2025
04.09.2025
03.09.2025
Жиі қойылатын сұрақтарға жауаптар
Еліміздің батыс аймақтарының коммуналдық және энергетикалық инфрақұрылымы бойынша даму ерекшеліктері қандай?
Қазақстанның Батыс облыстары (Атырау, Маңғыстау, Батыс Қазақстан, Ақтөбе облыстары).
Климаты құрғақ, жартылай құрғақ және шөлді. Облыс мұнай мен газға бай, бірақ инфрақұрылымы біркелкі дамымаған. Басты мәселе – ресурстардан түсетін табыс көп болғанымен, тұщы су тапшылығы.
Жылумен қамтамасыз ету негізінен автономды, орталықтандырылған жылу электр станциялары аз. Электрмен қамтудың жоғары деңгейі, бірақ өнеркәсіптің белсенді дамуына байланысты шалғай аймақтарда үзілістер жиі болып тұрады. Ең түйткілді мәселелердің бірі – тұщы судың өте тапшылығы. Импорттық су пайдаланылады.
Еліміздің оңтүстік аймақтарының коммуналдық және энергетикалық инфрақұрылымы бойынша даму ерекшеліктері қандай?
Республиканың оңтүстік облыстары (Алматы облысы, Жетісу, Түркістан, Шымкент) қыстың аса суық болмауымен сипатталады. Осыған байланысты климаттың жылумен жабдықтауға сұранысы аз, бірақ ауыз су тапшылығы, әсіресе Түркістан облысы мен Жетісу өңірінде байқалады.
Жоғары сейсмикалық белсенділік орталықтандырылған дамуды шектейді. Облыста ауыл шаруашылығының дамуы басым, сондықтан Қазақстанның басқа аймақтарымен салыстырғанда суды тұтыну жоғары.
Жоғары сейсмикалық белсенділік орталықтандырылған дамуды шектейді. Облыста ауыл шаруашылығының дамуы басым, сондықтан Қазақстанның басқа аймақтарымен салыстырғанда суды тұтыну жоғары.
Облыс өзінің жоғары туу деңгейімен және халық тығыздығымен, сондай-ақ Шымкент және Алматы облыстарындағы урбанизацияның жоғары деңгейімен танымал. Ауылдық елді мекендердің саны көп.
Электрмен қамтамасыз ету жоғары. Сонымен қатар, аймақ энергияға еліміздің орталығы мен солтүстігіне тәуелді болғандықтан, электр қуатының үзілісі жиі болып тұрады.
Еліміздің солтүстік аймақтарының инженерлік-техникалық және энергетикалық инфрақұрылымы бойынша даму ерекшеліктері қандай?
Қазақстанның солтүстік облыстарының ерекшеліктері (Солтүстік Қазақстан, Қостанай, Ақмола, Павлодар облыстары). Олар -30°С және одан төмен температурада ұзақ қыспен, әсіресе шағын және ауылдық елді мекендерде халықтың азаюымен сипатталады. Ауылдарда бұл инфрақұрылымды дамытудың басымдылығына әсер етеді.
Электрмен жабдықтау. Көмірмен жұмыс істейтін жылу электр станцияларына жақын болғандықтан дамыған желі (мысалы, Екібастұз ЖЭО). Орталықтандырылған электрмен жабдықтау, тіпті шалғай елді мекендерде де жиі қолданылады.
Жылумен қамтамасыз ету. Қала тұрғындары жылуды орталықтандырылған жүйелерден (жылу электр станциялары) алады. Ауылдық жерлерде жеке жылыту (пеш, көмір) басым.
Сумен қамтамасыз ету. Қалалар орталықтандырылған жүйелермен қамтамасыз етілген, бірақ су әрқашан санитарлық нормаларға сәйкес келмейді. Ауылдарда – колонналар, құдықтар, кей жерлерде – сырттан келетін су.
Суды бұру. Орталықтандырылған кәріз желілері ірі қалаларда ғана жұмыс істейді.
Еліміздің шығыс аймақтарының коммуналдық және энергетикалық инфрақұрылымы бойынша даму ерекшеліктері қандай?
Қазақстанның шығыс аймақтары Ресей мен Қытаймен шектеседі, сондықтан электр энергиясының экспорты жақсы дамыған.
Елді мекендер мен суық қыстардың арасындағы үлкен қашықтық жылумен жабдықтауға және желілерді жаңғыртуға жоғары сұранысты қамтамасыз етеді.
Өңір өнеркәсіптік дамыған, түсті металлургия, энергетика, машина жасау және электр энергиясын ірі тұтынушылардың бірі (Ертіс өзеніндегі су электр станциясы).
Электрмен қамтамасыз ету бойынша жеке су электр стансалары мен жылу электр стансаларының арқасында республика бойынша ең жақсы көрсеткіштердің біріне ие, бірақ электр желілерінің тозуы салдарынан ауылдарда жергілікті іркілістер бар.
Сумен қамтамасыз ету саласында Ертіс су ресурстарын мол қамтамасыз ететін орталық рөл атқарады, бірақ олардың таралуы біркелкі емес.
Жылу энергетикасы инфрақұрылымының тозуы қандай?
2023 жылдың басында қалалардағы жылу желілерінің ұзындығы 12,1 мың шақырым болды. Оның 6,7 мың шақырымы ауыстыруды қажет етеді. Орташа тозуы деңгейі 55%-ға жеткен. Қажетті инвестиция көлемі шамамен 2,2 трлн теңге.
Әкімдіктердің мәліметінше, 74 қалада 83 табиғи монополия субъектілері (ТБК) жылумен жабдықтау қызметін көрсетеді. Оның ішінде 61-і 10,2 мың км жылу желілері бар коммуналдық кәсіпорындар (тозуы – 52%) және 1,9 мың км жылу желілері бар 22 жеке субъектілері (тозуы – 70%).
Ұзындығы 4,3 мың км, 1,4 мың км ауыстыруды қажет ететін 45 қалада желілердің тозуы 50%-дан аз, 52 табиғи монополия субъектісі қызмет көрсетеді (мемлекеттік – 39, жеке – 13).
19 қалада желілер 50%-дан 70%-ға дейін тозған. Ұзындығы 5,9 мың км, 3,7 мың км желі ауыстыруды қажет етеді, оның ішінде 20-сы ТМС балансында (мемлекеттік – 15, жеке – 5).
Желілердің тозуы 7 қалада 70%-дан асады, ұзындығы 1,9 мың км, олар 7 субъектінің балансында (мемлекеттік – 4, жеке – 3), 1,6 мың км ауыстыруды қажет етеді.
Төрт нысанда («Риддер қаласы әкімдігінің «Водоканал» МКҚК, «Шемонаиха су арнасы» МКҚК, «Арқалық ЖЭК» МКҚК, «Рябинина Е.Ф.» ЖК) Риддер, Шемонаиха және Арқалық қалаларындағы желілердің ұзындығы 52 км, бұл желінің жұмысы стандартты қолдану мерзімінен асып түседі (25 жылдан астам).
Жылу, су және электр есептегіштерін орнату коммуналдық қызметтерді төлеу кезінде ақшаны үнемдеуге қалай көмектеседі?
Жылумен жабдықтауда Smart Metering, электр энергетикасында – Smart Grid, сумен жабдықтау және кәріз секторында Smart Water жүйесі енгізіледі.
Бұл мына мүмкіндіктерді береді:
Жылумен жабдықтаудағы жаңғыртудың негізгі бағыттары қандай?
Бұл не береді?
Жылумен жабдықтау желілерін жаңартуды кейінге қалдыру салдары қалай болмақ?
Коммуналдық және энергетикалық инфрақұрылым бойынша Қазақстанның аймақтық дамуының ерекшеліктері қандай?
Инфрақұрылымды дамыту ірі қалаларда (Астана, Алматы, Шымкент) және өнеркәсіптік аймақтарда (Қарағанды, Павлодар, Шығыс Қазақстан облыстары) шоғырланған.
Шалғайдағы, ауылдық және аз қоныстанған аудандарда (әсіресе батыс және оңтүстік өңірлерде) сапалы коммуналдық инфрақұрылымның тапшылығы байқалады.
Еліміздің бірқатар өңірлерінде сумен жабдықтау және су бұру нысандарының бір бөлігі толығымен жеке компаниялардың меншігінде. Мысалы, Шымкент пен Павлодарда. Мемлекеттік емес меншіктің қатысуымен аудан қалаларының су шаруашылығы кәсіпорындары құрылуда. Шымкентте бұл кәсіпорындардың 78%, Қарағандыда 49%, Павлодарда 20% құрайды.
20 мың адамға дейін халқы бар қалалар мен ауылдық округ орталықтарында сумен жабдықтау және су бұру жүйелерінің жұмысына бірінші кезекте жеке сумен жабдықтаушы ұйымдар жауапты.
Жеке меншігіндегі су шаруашылығы кәсіпорындары өз міндеттемелерін орындай алмаған мысалдар бар. Нәтижесінде сумен жабдықтау және су бұру нысандары коммуналдық меншікке қайтарылды.
Кәріз желілерін тазарту құрылыстарын (КТҚ) ауқымды жаңарту және жөндеу мыналарды қамтиды:
Су бұру жоспарларын кейінге қалдыру немесе тоқтату салдары қалай болуы мүмкін:
МЭКС жобасы Қазақстан азаматтарының өміріне қалай әсер етеді?
МЭКС экономикалық және әлеуметтік әсерлерді қамтамасыз ете отырып, азаматтардың өміріне жан-жақты әсер етеді:
Су бұру инфрақұрылымының тозуы қандай?
Қазақстандағы кәріздік тазарту құрылыстарының тозу дәрежесі 60 пайыздан асады, кейбір қалаларда тіпті 90 пайыздан асады. Ірі қалаларда канализациялық құрылыстар сонау өткен ғасырдың 50-70 жылдарында салынған. Сондықтан олардың тиімділігі өте төмен. Қолданылатын технологиялар мен жабдықтар бұрыннан ескірген.
Сумен жабдықтау инфрақұрылымының тозуы қандай?
Сумен жабдықтауда инфрақұрылымның 40%-ы тозған. Көптеген сумен жабдықтау желісінің қолданылып келе жатқанына 30 жылдан асқан. Кейбір өңірлерде сумен жабдықтау желілері мен құрылыстарының 50%-дан астамы әбден ескірген.
Қалаларда сумен жабдықтау қызметіне – 98,9%, ауылдарда – 96,6% қол жеткізіп отыр.
Қалалық 89 елді мекеннің 65 қаласы 100 пайыз орталықтандырылған сумен қамтамасыз етілген. 6256 ауылдың 5130-ы сумен қамтамасыз етілген. 9 облыстағы қала тұрғындары 100% сумен қамтамасыз етілген.
Ақмола облысындағы Нұра топтық су құбырының әбден тозуына байланысты 2023 жылы жергілікті деңгейде төтенше жағдай режимі жарияланды.
Тозған сумен жабдықтау желілері:
Сумен жабдықтауды жаңғыртудың негізгі бағыттары қандай?
Сумен жабдықтау желілері мен сумен жабдықтау объектілерін ауқымды жаңғырту мыналарды қамтамасыз етеді:
Су бұру жоспарларын кейінге қалдыру немесе тоқтату салдары қалай болуы мүмкін:
Халықтың әлеуметтік осал топтарына тарифтер көтерілген жағдайда қандай қолдау түрлері көрсетіледі?
Қазақстан Республикасындағы халықтың әлеуметтік осал топтарын әлеуметтік қолдау түрлеріне мыналар жатады:
5 жыл ішінде 223,4 мың отбасына тұрғын үй көмегі төленді.
2024 жылдан бері 6196 аз қамтылған отбасы 140 миллион теңгеден астам соманы алды.
2023 жылдың желтоқсанында Индустрия және құрылыс министрлігі тұтынушылар үшін жаңа шығыс шегін белгіледі. Тұрғын үй көмегі коммуналдық шығындардың деңгейі отбасының орташа айлық жиынтық табысының 10 пайызынан асатын жағдайда төленеді.
Бұрын бұл көрсеткіш 2 пайыздан 20 пайызға дейін еді. Құжаттар коммуналдық төлемдерді қоспағанда, мемлекеттік деректер базасынан автоматты түрде жүктеледі.
Электр энергетикасы инфрақұрылымының тозуы қандай?
Электрмен жабдықтау желілерінде орташа тозуы 76%-ды құраса, электр станцияларында негізгі жабдықтардың тозуы 56,8%-ға жетті, ал станциялардың үштен бірінен астамының тозуы 70-90%-ға жетті.
Тозудың ең жоғары деңгейі жылу электр станциялары мен мемлекеттік аудандық электр станцияларында байқалады, 14 электр станциясының тозуы 80%-дан жоғары, 21 электр станциясының тозуы 60-80% құрайды. Апаттардың көпшілігі 80%-дан астам тозуы бар зауыттарда болады.
Өңірлік электр желілері компанияларындағы (ӨЭК) да жағдай күрделі күйінде қалып отыр. 6 ӨЭК тозудың сыни деңгейінде (85-97%), ал тағы 6 кәсіпорында тозудың жоғары деңгейі (65-85%) бар, бұл апаттар мен электрмен жабдықтаудағы үзілістердің қаупін арттырады.
Электр желілерінің тиімділігі реактивті қуатты тұтынатын асинхронды электр қозғалтқыштары мен трансформаторлар арқылы төмендейді.
Электр энергетикасында қандай жүйелі проблемалар байқалады?
Қазақстан осыдан туындаған тапшылықты Ресейден жоғары бағамен электр энергиясын тасымалдау арқылы жабуға мәжбүр. Бұл электр энергиясын тұтынудың артуы, энергетикалық инфрақұрылымның тозуы және апаттылық деңгейінің жоғары болуына байланысты. Соның салдарынан тұтынушыларға электр энергиясын жеткізуде шектеулер туындап, тұрғындар мен кәсіпорындардың наразылығын тудырып отыр.
Энергетика министрлігінің мәліметінше, 2025 жылы Қазақстанда электр энергиясының тапшылығы 5,7 млрд кВт/сағ болады деп болжануда, бұл алдыңғы болжамнан 72,7%-ға жоғары. Электр энергиясын тұтыну 122,8 млрд кВт/сағ құрайды деп күтілуде, өндіріс 117,1 млрд кВт/сағ.
Энергетика саласындағы ауқымды жаңарту нені қамтиды?
Электрмен жабдықтау жоспарларын кешіктірсе не болуы мүмкін?
Энергетикалық және коммуналдық желілерді жаңғырту жобасын іске асыру үшін қандай қаржыландыру көздері қарастырылуда?
Энергетикалық және коммуналдық желілерді жаңғырту жобалары жеке капитал мен шетелдік инвесторлар үшін төмен табыстылықпен сипатталады. Сондықтан инвестиция тарту тетіктерін әзірлеу маңызды, соның ішінде:
Негізі қаржыландыру көздері:
Энергетикалық және коммуналдық желілерді жаңарту жобалары жеке капитал мен шетелдік инвесторлар үшін аз табыс әкелетін жоба саналады. Сондықтан инвестиция тарту тетіктерін әзірлеу маңызды, соның ішінде:
Энергетикалық және коммуналдық желілерді жаңғырту жобасын жүзеге асыру тарифтердің өсуіне әкеп соғады ма және олардың қаншалықты өсуі мүмкін?
Әр өңірдегі жағдай әр түрлі. Тарифтерді көтеру қажет болған жағдайда мүдделі мемлекеттік органдар қызмет көрсетушілерден егжей-тегжейлі есептеулерді қарайды.
Жалпы, саланы тұрақты қаржыландыруды қамтамасыз ету үшін де, халық пен бизнестің мүдделерін қорғау үшін де тарифтік саясат әділ, теңгерімді және ынталандырушы болуы керек.
Тарифтік саясаттың негізгі мақсаттары:
Тарифтік саясатта не болмауы керек:
Энергетикалық және коммуналдық желілерді жаңғырту Қазақстанның қай аймақтарын қамтиды? Бұл мәселе қай салаларда өзекті?
Ұлттық жоба Қазақстанның барлық аймақтарын қамтиды. Ол келесі салаларға әсер етеді:
Электрмен жабдықтау желілерінде орташа тозу 76% болса, электр станцияларында негізгі жабдықтардың тозуы 56,8%-ға жетті, ал станциялардың үштен бірінен астамының тозуы 70-90% аралығында.
Жылумен жабдықтау секторы жылу энергиясын өндіруден тұтынуға дейін төмен тиімділікпен (қазандықтар үшін орта есеппен 75%, бүкіл жүйе бойынша 52%), жоғары шығарындылармен және жылу шығындарымен (жылуды тасымалдау және бөлу кезеңінде 18-42%) сипатталады.
Сумен жабдықтауда инфрақұрылымның тозуының орташа деңгейі 40% құрайды. Көптеген сумен жабдықтау желілерінің жұмысы 30 жылдан асқан. Кейбір өңірлерде су құбыры желілері мен сумен жабдықтау нысандарының тозуы 50 пайыздан асады.
Қазақстанның кәріздік тазарту құрылыстарының тозу дәрежесі 60 пайыздан асады, ал кейбір қалаларда тіпті 90 пайыздан асады. Ірі қалаларда тазарту құрылыстары өткен ғасырдың 50-70 жылдарында салынған.
Сондықтан олардың тиімділігі өте төмен. Қолданылатын технологиялар мен жабдықтар бұрыннан ескірген.
Осылайша, модернизация төрт бағыт бойынша да жүргізілетін болады.
Қазақстан қабылдаған қандай халықаралық келісімдер, уағдаластықтар мен міндеттемелер энергетикалық және коммуналдық секторларды жаңғыртуға ықпал етеді?
Қалалық және ауылдық елді мекендердің коммуналдық және энергетикалық инфрақұрылымы бойынша даму ерекшеліктері қандай?
Электрмен жабдықтау
Қамтамасыз ету: жоғары — халықты 100% дерлік қамту.
Проблемалар: желілердің тозуы, әсіресе ауылдық жерлерде, шалғай ауылдардағы электрмен жабдықтаудағы үзілістер, елдің оңтүстігі мен батысының энергетикалық оқшаулануы.
Жылумен қамтамасыз ету
Қалалар (Астана, Алматы, т.б.) негізінен орталықтан жылу электр станциялары арқылы жылытылады.
Ауылдық жерлер: көбінесе - жеке жылыту (көмір, отын, газ).
Проблемалары: инфрақұрылымның ескіруі, жылумен жабдықтау жүйелерінің тиімсіздігі, жылу шығынының жоғары болуы.
Сумен қамтамасыз ету
Ірі қалаларда - орталықтандырылған, салыстырмалы түрде тұрақты сумен жабдықтау.
Ауылдық жерлерде — құдықтар, ұңғымалар, импорттық су.
Проблемалары: сумен қамтамасыз етілмеуі, су көздерінің ластануы, оңтүстік және батыс өңірлердегі ауыз судың тапшылығы.
Суды бұру (кәріз сулары)
Қалаларда – орталықтандырылған кәріз жүйелері (бірақ жиі ескірген).
Ауылдарда – шұңқырлар, септиктер.
Халықты орталықтандырылған су бұрумен қамту жалпы республика бойынша 50%-дан аз, әсіресе ауылдық жерлерде төмен.
Қалаларда орталықтандырылған кәріз жүйелері бар (бірақ жиі ескірген).
Ауылдарда қоқыс төгетін шұңқырлар мен септиктер бар.
Халықты орталықтандырылған кәрізбен қамту жалпы республика бойынша 50%-дан аз, әсіресе ауылдық жерлерде төмен.
Қызмет (халықты қамту):
Жобаның жұмысына қатысты сұрақтарыңыз, тілектеріңіз немесе ұсыныстарыңыз бар ма? Жазыңыз!